Ontologia wolności

5/5 - (2 votes)

Problem wolnej woli człowieka jest różnorodnie eksplikowany i rozstrzygany. Najważniejsze stanowiska w tej sprawie są następu­jące:

1. fatalizm i skrajny determinizm całkowicie negują istnienie wolności;

2. determinizm umiarkowany łączy kategorie konieczności i wolności, dlatego bywa nazywany kompatybilizmem;

3. dualizm potwierdza konieczność mechanizmów przyrody, a wolność przyznaje światu ludzkiemu;

4. indeterminizm mówi o całkowitej niezależności człowieka;

5. autodeterminizm nie kwestionuje uzależnień człowieka od przyrody i społeczności, lecz mimo to afirmuje autonomię jego świadomych działań. Wypowiedzi poszczególnych autorów nie zawsze są jednoznaczne, dlatego uznanie ich za typowych reprezentantów wy­mienionych wyżej stanowisk jest często dyskusyjne.

Fatalizm jest powiązany z wierzeniami religijnymi, występuje między innymi w niektórych odłamach teologii protestanckiej i muzuł­mańskiej, dlatego można go określić jako religijny determinizm. Istnieje wiele odmian determinizmu: fizykalny, biologiczno-witalistyczny, społeczno-historyczny, filozoficzny i teologiczny. Często się one wzajemnie zazębiają1. Determinizm czysto fizykalny był charaktery­styczny dla fizyki newtonowskiej, dokładniej zaś mówiąc — by] powiązany z jej interpretacją zasady przyczynowości. Determinizm taki utrzymywał, że na terenie makrokosmosu istnieje jednoznaczna powiązanie pomiędzy przyczyną a skutkiem. Dlatego jeżeli znany jest aktualny stan układu materialnego, to można doskonale przewidzieć jego zachowanie w przyszłości.

Determinizm przyrodniczo-fizykalny różni się od determinizmu globalno-filozoficznego, który mówi, że wszystkie zjawiska przyrodniczego — łącznie z działalnością człowieka — są tak ściśle ze sobą powią zane, że w przeszłości i przyszłości odpowiadają im jednoznacznie inne zjawiska czy zachowania. Determinizm filozoficzny kwestionuj’ jakąkolwiek transcendencję bytową człowieka wobec materialnego kosmosu, dlatego wnioskuje o konieczności jego zachowań i postaw Konsekwencją tych założeń jest negacja istnienia wolnej woli człowieka. Determinizm filozoficzny był akceptowany przez XVIII-wieczny materializm mechanistyczny, XIX-wieczny materializm dialektyczny i XX-wieczny strukturalizm.

Materializm mechanistyczny i strukturalizm interpretowały bytowość człowieka jako „maszynę”, dlatego bezsensem jest wówczas mówić o życiu psychiczno-duchowym Marksizm uznawał jakościową różnicę pomiędzy człowiekiem a zwierzęciem, lecz równocześnie interpretował ją jako efekt nasilających się różnic ilościowo-materialnych. Friedrich Engels wolno zdefiniował jako rozpoznanie konieczności praw przyrody i żyć społecznego. Wolność nie istnieje jako realny atrybut bytowy człowieka, gdyż życie psychiczne to tylko funkcja i wytwór materii. Wolność jest celem, do którego ludzkość winna dążyć poprzez rewolu­cję ekonomiczno-społeczną. Marksizm w interpretacji Engelsa był skrajnym determinizmem, całkowicie negującym wolność woli. Niek­tórzy współcześni marksiści zdystansowali się od takiego stanowiska na rzecz determinizmu umiarkowanego (zwanego czasem nawet autodeterminizmem), dlatego wspominali o możliwości wolnego wyboru w określonych sytuacjach egzystencjalnych.

Dodaj komentarz