Pierwsze to: konstytucja, statuty, ratyfikowane umowy międzynarodowe, rozporządzenia z mocą ustawy i rozporządzeń tzw. zwyczajne (wykonawcze). Te ostatnie to zarządzania i uchwały. Ponadto źródłem prawa jest prawo miejscowe, ale tylko na terenie jednostki samorządu terytorialnego, która wydała prawo
Katalog aktów prawnych zawartych w Rozdziale III Konstytucji nie jest wyczerpujący, nie zawsze jest też jasno określony charakter prawny tych aktów które zostały wymienione poza tym rozdziałem. Zróżnicowany walor prawny będą mieć uchwały Sejmu i Senatu (art. 120) – część z nich nie ma charakteru normatywnego: w formie uchwał Sejm (Senat) podejmuje wszelkie rozstrzygnięcia o charakterze indywidualnym (np. wybór wewnętrznych organów, sędziów TK, RPO, uchwalanie wotum nieufności) lub wyraża swoje stanowisko w sprawach ogólnych (rezolucje, deklaracje, apele i oświadczenia).
Poza Rozdziałem III znajdują się także inne – obok rozporządzeń z mocą ustawy – akty prawne Prezydenta. Organ ten upoważniony jest do wydawania rozporządzeń i zarządzeń na zasadach określonych w art. 92 oraz postanowień „w zakresie realizacji pozostałych kompetencji” (art. 142). Poza tym „Prezydent, korzystając ze swych konstytucyjnych i ustawowych kompetencji, wydaje akty urzędowe” (art. 144 ust. 1). Może zatem powstać uzasadnione pytanie, czy pod pojęciem „aktu urzędowego” mogą mieścić się także inne, wyraźnie nie przewidziane Konstytucją formy prawotwórstwa.